Mida tähendab Google’i, suhtlusportaalide, sõnumirakenduste jt teenuste pöördmaksustamine?

Oma senises praktikas oleme näinud, et paljud start-up’id ja teised alustavad ettevõtted on segaduses välismaiste online-teenusepakkujate arvete ja sellega seotud käibemaksuga.


Mis tüüpi arvetest me räägime? Need on online-reklaamid, tarkvara litsentsitasud, äpid, pilveteenused, veebimajutus, suhtluskanalid jne jne.
Siin on ettevõtjate jaoks riskid üleval – kui käibemaks jääb nende arvete pealt üldse maksmata või makstakse vales riigis ja vales summas – siis tuleb tal need hiljem maksta koos viivisega, sest maksuametil on efektiivne infovahetus teiste riikide maksuametitega ning varem või hiljem see viga avastatakse ja siis rakendatakse juba ka maksuviiviseid.


Loogika on hästi lihtne – me ju tahame, et Eestis tarbitud teenuse käibemaks jääks Eestisse. Selleks on riikide koostöös kokku lepitud selliselt, et teenusepakkujad (nt Google) ei pea Eestis (ja kõigis nendes teistes riikides, kus ta toimetab) registreerima ennast maksumaksjaks ja käibemaksu deklareerima, vaid seda teeb Google’i asemel teenuse ostja.

Käibemaksu deklareerimise kohustus on esimesest ostust
Sinu käibemaksu deklareerimise kohustus tekib kohe esimesest ostust. Pead registreerima ennast Eestis käibemaksukohuslaseks ning teenusepakkujale teada andma oma käibemaksunumbri.
Sul on valida, kas registreerida ennast päris maksukohuslaseks või piiratud maksukohuslaseks – see sõltub juba muudest tegevuse asjaoludest (ärimahud, kellele teenuseid müüd jne).

Kui sa seda ei tee, siis:

  • Käibemaks jääb õigel ajal maksmata – maksad hiljem koos viivistega.
  • Käibemaks lisatakse ikkagi arvele nt Iirimaa määras 23% – ehk siis maksad rohkem, kui Eestis registreeritud käibemaksukohuslasena oleksid maksnud – ning ikkagi ei täida Eesti maksuseadust.