Oleme oma blogis ennegi kirjutanud konsolideerimisest, kuid tagasisidest lähtuvalt on see teema jätkuvalt aktuaalne ja tekitab palju küsimusi.
Kui konsolideerimine on üldjuhul lihtne ja loogiline tegevus, siis vahel läheb see päris keeruliseks ja nõuab märkimisväärselt eelnevaid kogemusi ja tehnilisi teadmisi. Meile ajusid ragistada meeldib, seega olemegi jälle selle teema juures tagasi.
Konsolideerima peab siis, kui sinu ettevõttel on tütarettevõtte(i)d või emaettevõte; kui sinul omanikuna on teisi ettevõtmisi veel ning need erinevad firmad omavahel ostavad/müüvad/laenavad. ERITI veel siis, kui mõnes ettevõttes on teisi osanikke veel.
Vahel on konsolideerimine ka nõutud – loe lähemalt meie blogist „Kes peab esitama konsolideeritud aruande?“
Seda on vaja eelkõige sulle endale - konsolideeritud pilt annab selge pildi oma turujõust ja seega võimaluse ennast konkurentidega võrrelda. Sa ju tahad vaadata oma äride tulemust kolmandate osapoolte suhtes – palju toodangut müüsid, palju kulutasid, palju oled võlgu ja palju ollakse sulle võlgu. Seda kõike näedki konsolideeritud aruandest.
Lisaks on konsolideeritud pilt oluline ka välise finantseerija jaoks – näiteks pangad tahavad tihti lepingusse siduda ka grupi teised ettevõtted.
Finsa kindel soovitus on teha konsolideeritud aruandeid iga kuu, et su oleks jooksev ülevaadet tegevusest.
Siin on lihtne näide, kuidas konsolideeritud aruanne näitab ettevõtte tegelikku tulemit.
Ettevõttel X on tütarettevõte Y.
X | Y | KOKKU | |
Käive | 100 | 120 | 220 |
Kulud | 30 | 80 | 110 |
Kasum | 70 | 40 | 110 |
Kasumimarginal | 70% | 33% | 50% |
Näeme, et ettevõtted kokku müüvad 220 000 € eest 50%lise marginaaliga.
Nüüd aga eeldame, et X-i käibest suurem osa ehk 80 000 € on müük tütarettevõttele – st Y’i kõik kulud on seotud emaettevõttelt ostetud teenusega.
X | Y | KOKKU | Elimineerimine | Konsolideeritud | |
Käive | 100 | 120 | 220 | -80 | 140 |
Kulud | 30 | 80 | 110 | -80 | 30 |
Kasum | 70 | 40 | 110 | 0 | 110 |
Kasumimarginal | 70% | 33% | 50% | 79% |
Näeme, et konsolideeritud vaates on meil kasumimarginaal hoopis 79% ning käive 140 000 € . Nende numbrite võrdlemine konkurentidega annab tõesema pildi ettevõtte finantsidest ning turujõust.
See oli nüüd kõige lihtsam võimalik konsolideerimise tehing.
Alati ei ole konsolideerimine nii lihtne. Siin on mõned näited, kus konsolideerimine muutub pisut keerulisemaks.
Konsolideerimisega ja seotud osapoolte vaheliste tehingutega haakub ka siirdehindade teema. Omavahelised tehingud peavad toimuma turuhinnas. Jah – turuhinna leidmine võib kohati olla keeruline, kuid see vastutus on maksuseadustega väga selgelt ettevõtjatele pandud.
Siirdehindadest aga juba järgmises postituses lähemalt.